Startsida » Umeåregionen LL » Västerbackens sågverksmuseum LL

Västerbackens sågverksmuseum

Västerbacken är ett samhälle
som byggdes upp kring en hamn
i orten Holmsund på 1850-talet.

Hamnen ägdes av Baggbölesågen
som låg cirka 2 mil uppströms Umeälven
och var länets största vattensåg.
Den ägdes av firman Dickson & Co i staden Göteborg.
Det sågade virket flottades ner på Umeälven
till hamnen i Holmsund.
Där tvättades och torkades virket
innan det skickades vidare med båt till landet England
och andra delar av världen.

Sågverket i Baggböle drevs av vatten.
År 1885 stängdes vattensågen
och en ångsåg byggdes vid hamnen i Holmsund i stället.
På samma plats finns i dag ett modernt sågverk.

Se och göra
Delar av samhället Västerbacken finns fortfarande kvar
med arbetarbostäderna, skolan och kyrkan
I en av arbetarbostäderna finns Västerbackens sågverksmuseum.
Här får du veta mer om Holmsunds historia
och om hur arbetarna bodde och arbetade.
I skolan arbetar konstnärer
som har utställningar varje sommar.

Öppettider 2008
Västerbackens sågverksmuseum är öppet på sommaren.
Kontakta Västerbackens sågverksmuseum
för besök vid andra tider.

Vägbeskrivning
Med bil från staden Umeå:
Följ väg E12 till samhället Holmsund.
Från vägen är det skyltat
till Västerbackens sågverksmuseum.

Har du frågor?
Telefon: 070-6141830
E-post: ralph.hober@kabel-tv.nu