Startsida » Umeåregionen LL » Vindelälvens naturcentrum LL

Vindelälvens naturcentrum

Vindelälven är en av Sveriges fyra nationalälvar.
Det betyder att den är skyddad
och att man inte får bygga kraftverk där.

Vindelälven börjar i fjällen i byn Ammarnäs
och rinner ihop med Umeälven i byn Vännäsby
nära kusten.

Se och göra
Vindelälvens naturcentrum är en utställning.
Där får du veta mer om naturen
och om hur människor bott
och arbetat längs Vindelälven.
Utställningen finns i Hotell Forsen i samhället Vindeln.

Ta också en promenad
runt Vindelforsarnas naturreservat.
Stigen är 5 kilometer lång.
Man kan åka rullstol på stigen
och det finns rastplatser.

I området finns en kvarn från år 1888.
Där bodde och arbetade mjölnaren.
Mjölnare var den som malde säd till mjöl.
På sommaren kan du titta på konstuställningar i kvarnen.

Vindelälvens naturcentrum ger guidade turer
både inne i utställningen
och längs Vindelälven.
Turen längs Vindelälven tar omkring 1 timme.

Öppettider
Vindelälvens naturcentrum är öppet
från mitten av juni till mitten av augusti.
Under resten av året är det öppet
när Hotell Forsen är öppet.

Vad kostar det?
Det är gratis att besöka både naturum
och att vara med på guidad tur.

Mat
I mjölnarbostaden kan du fika på Café Mjölnaren.
Kaféet har öppet på sommaren.

Vägbeskrivning
Med bil från staden Umeå:
Följ väg 363 till samhället Vindeln.
Det är cirka 5 mil till Vindeln.
Efter järnvägsövergången svänger du vänster
och kör ner mot älven.

Har du frågor?
Telefon: 070-697 65 39
E-post: naturum@vindeln.se