Startsida » Umeåregionen LL » Umeå energicentrum LL

Umeå energicentrum

År 1899 startade ett kraftverk vid Umeälven
i en by som heter Klabböle nära staden Umeå.
I kraftverkets byggnad fanns stora maskiner
som omvandlade vattenkraft till elkraft.

Elkraften behövdes för att kunna tända lampor i Umeå.
Kraftverket användes fram till år 1958
då ett annat större kraftverk startade i Norrfors.
Norrfors är en plats
som ligger längre uppströms vid Umeälven.

Se och göra
Besök Umeå Energicentrum
om du vill veta mer om hur vattenkraft omvandlas till elkraft.
Här hittar du också Klabböle kraftverksmuseum
med de gamla maskinerna
och en verkstad där du kan prova på saker
och samtidigt lära dig mer om vad energi är.
Här finns också en äventyrslekpark
och stora gräsmattor att ha picknick på.
Guider kan visa dig runt på museet.

Mat
På Kafé Maskinisten serveras kaffebröd, smörgåsar,
sallader och lättare lunch.
Kaféet har samma öppettider som Umeå Energicentrum
och kraftverksmuseet.

Öppettider
Umeå Energicentrum och Klabböle kraftverksmuseum
har öppet varje dag från mitten av juni
till mitten av augusti.

Vad kostar det?
Det är gratis att besöka hela området.

Vägbeskrivning
Umeå Energicentrum ligger i byn Klabböle
omkring 8 kilometer uppströms Umeälven.
Ta cykeln längs Umeleden förbi Backens kyrka
och Notvarpsbron över älven.
Med bilen åker du via Röbäck och Umåkers travbana.
Infarten är skyltad.

Har du frågor?
Kontakta Umeå Energicentrum.
Telefon: 090-480 28
e-post: anna.sjoberg@umeaenergi.se

Titta också på Umeå Energis hemsida: www.umeaenergi.se