Startsida » Umeåregionen LL » Tallbergsbroarna LL

Tallbergsbroarna

I närheten av byn Tallberg finns tre järnvägsbroar
som leder över en älv som heter Öreälven.

Den första järnvägsbron byggdes år 1891
och är gjord av stål.
Men tågen blev allt tyngre.
Därför byggdes en ny järnvägsbro år 1919 av betong
som är ett mycket starkare material
och som orkade bära de tunga tågen.

Men också den andra bron blev till slut
för svag för de tunga tågen.
På 1990-talet byggdes ytterligare en bro,
i stål och betong.

Se och göra
På den ena sidan av älven finns en vandringsled
med trappor ända ner till Öreälven.
Här finns skyltar där du får veta mer om hur det gick till att bygga broarna.

Omkring 4 kilometer härifrån ligger orten Nyåker
som kanske är mest känd för sin pepparkakor.
Där finns också ett kulturum.
Ett kulturum är en utställning
där du får veta mer om järnvägsbroarna.

Öppettider
Du kan se Tallbergsbroarna när som helst på året.
Kulturum i Nyåker har öppet från måndag till lördag
från slutet av juni till mitten av augusti.

Vägbeskrivning
Med bil från staden Umeå:
Följ Nya Skravelsjövägen, väg 353,
Kör omkring 6o km, förbi byarna Hörnsjö och Gräsmyr.
Vägen leder över broarna innan du kommer till Nyåker.

Har du frågor?
Om du vill veta mer om Tallbergsbroarna
kan du ringa kulturum i Nyåker.
Telefon: 0930-500 037
Se även Nyåkers hemsida: www.nyaker.com