Startsida » Umeåregionen LL » Olofsfors bruk LL

Olofsfors bruk

Här byggdes på 1760-talet ett järnbruk
som fick namnet Olofsfors.
Här fanns många olika byggnader
där järn tillverkades och bearbetades.
Av järn tillverkades sedan olika redskap,
exempelvis sågar, yxor och spik.

På järnbruket både arbetade och bodde människor.
Här fanns också en herrgård,
en skola och en affär.

Se och göra
Nu tillverkas inte järn här längre
men en del av byggnaderna används fortfarande
till andra saker.
I den gamla affären hittar du kulturum Olofsfors bruk.
Det är en utställning
där du får veta mer om hur människorna bodde
och arbetade på järnbruket.

Du kan också titta på utställningarna i masugnen
och gå in i en arbetarbostad.

På området finns flera konstnärer.
De tillverkar fina saker av bland annat järn,
keramik och glas.
Besök dem i deras verkstäder.

På sommaren ordnas guidade turer.

Öppettider
Kulturum Olofsfors bruk är öppet året runt.
Kafé, bruksmuseum och andra byggnader som har personal håller öppet dagligen från slutet av juni till mitten av augusti. Det är helgöppet från början av juni till slutet av augusti.

Vad kostar det?
Det kostar 30 kronor att titta på utställningarna
och besöka museet.
Att vandra omkring på området är gratis.

Mat
I Olofsfors herrgård finns Restaurang Herrgården
och i skolan finns ett kafé.

Vägbeskrivning
Med bil från staden Umeå:
Följ väg E4:an söderut mot orten Nordmaling.
Efter omkring 5 mil ser du en brunvit skylt
på höger sida av vägen.
Härifrån är det ungefär 1 kilometer till Olofsfors bruk.

Har du frågor?
Telefon: 0930-131 96
e-post

Se även Olofsfors bruks hemsida
för att se vad som händer under resten av året.