Startsida » Umeåregionen LL » Holmöns båtmuseum LL

Holmöns båtmuseum

Holmön består av flera öar.
Därför kan man kalla Holmön för Holmöarna.
De två största öarna heter Holmön och Ängesön.
Människor har bott här sedan 1400-talet 
och antagligen ännu längre tillbaka i tiden än så.

Människorna på Holmön arbetade med jordbruk.
De fiskade också mycket
och jagade säl.
Därför var båten viktig.
Det bodde många duktiga båtbyggare på Holmön.

Många båtar stötte på grund
och sjönk till havets botten.
Därför behövdes tre fyrar på Holmön
som lyste och visade båtarna vägen.
Fyrarna hette Holmögadd, Stora Fjäderägg och Bergudden.
På Bergudden bodde fyrvaktaren.
Fyrvaktaren var den som såg till
att fyren fungerade.

Se och göra
Vid hamnen i Byviken finns Holmöns Båtmuseum.
Här får du veta mer om hur människorna bott
och arbetat på Holmön.

Delar av Holmön är ett naturreservat.
Det betyder att det är skyddat
och naturen får inte förändras.
Här trivs många fåglar
som du kan titta på.
Över 200 olika sorters fåglar
kommer varje år till Holmöarna för att häcka.

Öppettider
Holmöns Båtmuseum har öppet varje dag
från mitten av juni till mitten av augusti.

Vad kostar det?
Vuxna betalar 20 kronor.

Vägbeskrivning
Med bil från Umeå:
Kör väg E4 norrut mot samhället Sävar.
Vid Sävar svänger du av E4
och kör mot Norrfjärdens hamn.
Här åker du med färjan Helena Elisabeth till Holmön
Färjan kallas även Holmöfärjan.
Resan med färjan tar omkring 35 minuter
och är gratis.

Har du frågor?
Kontakta Holmöns båtmuseum.
Telefon: 090-522 20

Titta också på Holmöns båtmuseums hemsida: www.holmonsbatmuseum.se