Startsida » Umeåregionen LL » Bruksleden LL

Bruksleden

Bruksleden är en väg
som till största delen följer den gamla Kustlandsvägen.
Bruksleden går mellan orterna Robertsfors och Olofsfors.
Här fanns två av Västerbottens läns största järnbruk.
Mellan dessa orter finns flera historiska platser.

Människan har alltid tillverkat saker.
Under 1900-talet tillverkades allt fler saker
och det behövdes fler människor
som tillverkade dem.
Olika sorters maskiner gjorde dessutom arbetet lättare.
I dag finns det platser
där människor en gång arbetat
men kanske inte gör det längre.
Ibland finns alla byggnader, maskiner och annat
kvar på platsen.
Ibland finns bara rester.

Exempel på sådana platser längs Bruksleden är
lastageplatser, sågverk, järnbruk och ett glasbruk.

Det finns mycket spännande att se längs Bruksleden.
Klicka på länkarna nedan så får du veta mer.

Olofsfors bruk
Norrbyskär
Ratan