Startsida » Södra Lappland LL » Torvsjö kvarnar LL

Torvsjö kvarnar

I byn Torvsjö finns många gamla byggnader av trä
längs en bäck som heter Kvarnbäcken.
Byggnaderna ser olika ut
därför att de användes till olika saker.
Till exempel maldes säd till mjöl i en av byggnaderna,
så att bröd kunde bakas.
I en annan sågades timmerstockar så att hus kunde byggas.
I en tredje tillverkades elkraft
så att folk kunde tända lampor.

Se och göra
Förutom alla byggnaderna som du kan titta in i
finns här ett ett kulturum.
Det är en utställning som berättar mer om bönderna
som bodde och arbetade här i inlandet.

Öppettider
Kvarnområdet är alltid öppet.
Personal finns här varje dag under juni och juli.

Kaféet har öppet från under juni till och med augusti.

Vad kostar det?
Det är gratis att besöka hela området.

Mat
Kaféet Torvsjö Skafferi finns i en byggnad
som kallas ”Erik Johans stuga”.
Maten som serveras har tillverkats i närheten.
Lunchen eller fikat som du köper
kan du ta med dig i picknickkorg till sjön.

Har du frågor om kaféet? Ring på telefon: 0941-530 12.

Vägbeskrivning
Från Lycksele:
Följ väg 365 till Åsele.
Därefter följer du väg 90 norrut.
Efter nästan 2 mil svänger du till höger.
Därefter är det knappt 1 mil till Torvsjö kvarnar.

Har du frågor?
Kontakta Åsele turistbyrå.
Telefon: 0941-140 78
Se även Torvsjö kvarnars egen hemsida: torvsjokvarnar.se