Startsida » Södra Lappland LL » Stöttingfjället LL

Stöttingfjället

Stöttingfjället är ett stort fjällområde
som ligger mitt i Västerbottens län.
Här finns fyra naturreservat.
Ett naturreservat är ett område som är skyddat
och får inte förstöras.
I naturreservaten på Stöttingfjället
finns gammal skog och ovanliga växter.

I Stöttingfjället ligger byarna på ovanligt hög höjd.
Det var vanligt att gårdar byggdes på lider.
En lid är en bergssluttning.
På bergssluttningen blir marken lite varmare.
Det gör att korn och potatis inte förstörs så lätt av kyla.

Se och göra

Det finns mycket att se på Stöttingfjället.
Här finns Risträsk by, skolan i Pauträsk,
Latikbergs kyrka, dammvallen i Vinliden
och Risträsket som är en gamma sjöbotten.
I byn Norrbäck finns en gård som heter Uttermangården.
Här finns sommarcafé och fotoutställning.

Öppettider
Du kan besöka Stöttingfjället året runt.
Uttermangården i byn Norrbäck har öppet
under juli.

Har du frågor?
Telefon: 0950-57 40 00, 0950-57 40 21
eller 070-699 21 97.
Se även Uttermangårdens hemsida