Startsida » Södra Lappland LL » Sagabiografen, Adak LL

Sagabiografen i Adak

I början på 1900-talet bröts malm i gruvor
i området kring byn Adak.
Malm kallas den berggrund som innehåller värdefulla material,
så som silver och guld.
Byn Adak växte och blev ett stort samhälle.

I Adak bodde Östen Dahlberg.
År 1945 gick hans dröm i uppfyllelse.
I sitt hus öppnade han en biograf
som hette Sagabiografen.
Hit gick folk för att se på film.
Östen spelade dragspel till filmerna
och hustrun Edit sålde biljetter och godis.
Även döttrarna hjälpte till.
Hit gick man också för att fira bröllop,
gå på maskerad, dansa och mycket mer.

På 1960-talet hade inte folk råd att se film på en biograf.
Dessutom blev TV allt vanligare i hemmen.
Därför stängdes biografen år 1965.

Se och göra
År 1991 öppnades biografen igen.
Sommaren år 1993 ordnades den första filmfestivalen i Adak.
Filmfestivalen hålls den tredje veckan i juli varje år.
Tusentals besökare kommer hit då.

Öppettider
Sagabiografen i Adak har öppet varje dag
från slutet av juni till mitten av augusti.

Vad kostar det?
Guidad visning av hela Sagabiografen
samt bildspel om Adakgruvans historia
kostar 50 kronor per person.
Guidad visning och film på storbildsvideo
kostar 100 kronor per person.
Visning av önskad spelfilm utan guidning kostar 3300 kronor.

Mat
Inne i biografen finns ett kafé.
Här kan du köpa hembakat fikabröd, glass och pannkakslunch.

Vägbeskrivning
Med bil från staden Skellefteå:
Kör på väg 95 till samhället Boliden.
Det är ungefär 3 mil till Boliden.
Från Boliden kör du väg 370 förbi samhället Malå.
Det är ungefär 10 mil till Malå.
Kör ytterligare någon mil och sväng sedan höger.
Fortsätt drygt 1 mil.

Har du frågor?

Kontakta Sagabiografens Intresseförening.
Telefon: 0953-303 53
E-post: sagabiografen@guldriket.com
Se även Sagabiografens hemsida:
www.sagabiografen.ac.se