Startsida » Södra Lappland LL » Inlandsbanemuseet LL

Inlandsbanemuseet

Inlandsbanan kallas en järnväg
som går mellan orterna Kristinehamn i södra Sverige
och Gällivare i norra Sverige.
Tågen började att rulla på järnvägen år 1937.

Se och göra
I orten Sorsele finns en byggnad
som en gång var en järnvägsstation
längs Inlandsbanan.

I den gamla järnvägsstationen finns nu ett museum.
Här får du veta mer om varför järnvägen byggdes
och hur det gick till.
Du får också veta vilka som arbetade med järnvägen
och på tågen.

Öppettider
Inlandsbanemuseet har öppet året runt.

Vägbeskrivning
Från Lycksele:
Följ väg 356 till Sorsele.
Det är omkring 9 mil mellan Lycksele och Sorsele.
Inlandsbanemuseet är inrymt i Sorsele järnvägsstation
och ligger bredvid Vindelälvens turistbyrå.

Har du frågor?
Kontakta Vindelälvens turistbyrå.
Telefon: 0952-140 90,
e-post

Se även: www.sorsele.se/turist