Startsida » Södra Lappland LL » Fjällbotaniska trädgården LL

Fjällbotaniska trädgården

I Hemavan finns en trädgård med många växter
som trivs i fjällen.
Det finns mer än 400 olika växter här.
I början av juni blommar nästan alla.
Till exempel brudkullan som är en orkidé.
Den växer nästan bara i norra delen av Sverige.

Trädgården byggdes för att se till att de olika växterna
inte kan försvinna från vår natur.

Se och göra
Gå runt i trädgården och titta på växterna.
Du kan också följa med på en guidad visning i trädgården
eller på fjället Gieravardo
som ligger i närheten.
Fjällbotaniska trädgårdens dag är en gång om året.

Öppettider

Fjällbotaniska trädgården har öppet
från midsommar till slutet av augusti.

Mat
Restaurang finns i Högfjällshotellet.
Telefon: 0954-301 50

Restaurang finns också i Hemavans Wärdshus.
Telelefon: 0954-301 25.

Vägbeskrivning
Från Lycksele:
Följ väg E12 västerut förbi orten Storuman.
Det är omkring 25 mil till Hemavan.
Trädgården ligger vid Högfjällshotellet Hemavan
och nära naturum Vindelfjällen - Hemavan
I naturum Vindelfjällen - Hemavan finns kiosk och butik.

Har du frågor?
Vill du ha kontakt med guiderna, få information
eller boka turer?
Då ringer du på telefon: 0954-380 23
Du kan också ringa Tärnaby turistbyrå på telefon:
0954-104 50.
Se även: www.fjallbotaniska.se