Startsida » Södra Lappland LL » Fatmomakke kyrkstad LL

Fatmomakke kyrkstad

Fatmomakke kyrkstad ligger vid sjön Kultsjön.
Sedan 1770-talet har människor samlats här
för att gå i kyrkan.
Många fick åka långt för att komma hit.
Därför byggdes en kyrktstad
med stugor och kåtor att övernatta i.

Till kyrkstaden kom folk en gång på våren
och en gång på hösten.
Då var det gudstjänster, bröllop, dop och begravningar.
Då var det också marknad
där man kunde köpa och sälja saker.

Se och göra
Många stugor finns kvar.
I en av stugorna finns en utställning
som heter ”Att mötas i Fatmomakke”.
Du kan också gå in i kyrkan
och i två kåtor.

Fortfarande samlas människor i Fatmomakke kyrkstad.
Det gör de på några helger på våren,
sommaren och hösten.
Andra helger är det sång och musik,
liksom gudstjänster och guidning i kyrkan.

Öppettider
Kyrkstaden är öppen för besök året runt.
Kulturum, kyrka, visningskåta och kafé har öppet varje dag från mitten av juni till slutet av augusti.

Vägbeskrivning
Från Lycksele:
Följ väg 360 västerut till Vilhelmina.
Kör därefter nordväst mot byarna Stalon och Saxnäs.
Fortsätt 30 kilometer efter Saxnäs.
Efter bron i Stornäs är det skyltat.

Har du frågor?
Kontakta Vilhelmina Rese- och turistbyrå.
Telefon: 0940-152 70
e-post
Se även: www.fatmomakke.se