Startsida » Södra Lappland LL » Asplunda lanthandelsmuseum LL

Asplunda lanthandelsmuseum

På gården Asplunda i byn Tallsjö
fanns en gång en lanthandel.
Det var för nästan 60 år sedan.
Till lanthandeln kom man för att handla
fläsk, kaffe, snus, mjöl, salt och sockar.
Här kunde man också handla vin, sidendukar och tapeter.

Paret som ägde lanthandeln hette OA och Eva Edman.
De bodde i en lägenhet på lanthandelns övervåning
med sina fem barn.
I lägenheten fanns fina möbler, tapeter och tyger.
Paret läste många olika sorters tidningar
och visste vad som hände i andra delar av världen.
De var också intresserade av musik, jakt och fiske
liksom vävning, broderi och trädgårdsodling.

Se och göra
Asplunda lanthandel är nu ett museum.
Följ med på en guidad visning.
Då får du se handelsboden, lagret, kontoret och lägenheten
så som det en gång såg ut.

Öppettider
Asplunda lanthandelsmuseum har öppet varje dag
i slutet av juli.
Andra tider kan du boka tid.