Startsida » Skellefteåregionen LL » Världens längsta linbana LL

Världens längsta linbana

I början på 1900-talet bröts malm i en gruva
i byn Kristineberg.
Malm kallas den berggrund som innehåller silver och guld.
Malmen kördes sedan i lastbilar
från Kristineberg till byn Boliden.
I Boliden bearbetades malmen
så att endast silver och guld blev kvar.

Men bensin kostade mycket pengar.
Därför var det dyrt att köra malm i lastbilar.
Då byggde man en linbana istället.
Malmen lastades i korgar.
Linbanan gick fort att bygga och var klar år 1942.
Den var 10 mil lång.
Linbanan användes fram till år 1987.

Se och göra
Nu används linbanan igen,
fast inte till att transportera malm.
Nu kan du som turist åka en del av sträckan.
Då åker du i en hytt i stället för i en korg.
Linbanan går mellan byarna Örträsk och Mensträsk.
Börja din resa antingen i Örträsk eller i Mensträsk.
Resan tar nästan två timmar.
I Örträsk finns ett museum.
Där du får veta mer om linbanans historia.

Öppettider 2009
Linbanan är öppen från den 20 juni till den 2 augusti.
Andra tider kan du boka tid.

Vad kostar det?
Vuxna betalar 260 kronor.
Barn och ungdomar från 8 till och med 16 år
betalar 100 kronor.
För barn under 7 år är det gratis.
En familj betalar 670 kronor.

Mat
Du kan köpa mat där linbanan börjar
som du kan ta med dig i hytten under turen.
Du kan också ta med dig en egen matsäck.
I Skrädhuset i Örträsk finns ett kafé.
I Gruvlaven Bäckerudden i Mensträsk finns en restaurang.


Vägbeskrivning
Med bil från staden Skellefteå till byn Örträsk:
Kör väg 95 till  Boliden.
Från Boliden kör du ungefär 4 mil på väg 370,
förbi byn Bjurträsk.
Sväng höger och fortsätt ungefär 4 kilometer.

Eller

Med bil från staden Skellefteå till Mensträsk:
Kör väg 95 till samhället Boliden.
Från Boliden kör du ungefär 54 mil på väg 370,
förbi byn Bjurträsk.
Sväng höger in på väg 365 mot Glommerträsk.
Kör 1 mil och sväng vänster.
Kör ungefär 1 mil och du är framme.

Har du frågor?
Kontakta Världens Längsta Linbana,
telefon: 0918 210 25.
e-post

Se även Världens längsta linbanas hemsida:
www.linbanan.com