Startsida » Skellefteåregionen LL » Varuträsk vildmarksgruva LL

Varuträsk vildmarksgruva

Skelleftefältet kallas ett stort område
i norra delen av Västerbottens län.
Marken här innehåller silver och guld
och andra värdefulla material.
Därför har det funnits många gruvor här.
En av gruvorna finns i byn Varuträsk
och användes mellan åren 1933 och 1946.

Gruvan i Varuträsk är ett riksintresse.
Det betyder att den är skyddad och får inte förstöras.
Hit kommer människor som vill undersöka olika sorters stenar.
Varuträsk har till och med gett namn åt en stensort.
Stensorten heter Varulit.

Se och göra
I en av byggnaderna finns en utställning
om gruvan i Varuträsk.
Ute på området kan du gå runt på stigar
bland dagbrott och varphögar.
I ett dagbrott letar man efter till exempel guld på markytan
i stället för i gruvor under jorden.
En varphög är en hög av sten
som nästan inte innehåller något guld.

Prova också på att vaska guld, spela boule,
gå på skattjakt och gå på tipspromenad.

Öppettider
Varuträsk vildmarksgruva har öppet
från mitten av juni till början av augusti.

Vad kostar det?
Vuxna betalar 100 kronor.
För barn under 16 år är det gratis.

Mat
Du kan äta i samma byggnad som utställningen.

Vägbeskrivning
Om du åker bil från staden Skellefteå:
Kör 1 mil västerut längs väg 95.
Sväng därefter höger och följ vägen 400 meter.
Stanna efter 4 kilometer.
Varuträsk vildmarksgruva ligger på vänster sida av vägen.

Har du frågor?
Kontakta företaget Upplevelser i Norr.
Telefon i Skellefteå: 0910-71 12 22
Telefon i Svansele: 0915-210 10
e-post

Se även Varuträsk vildmarksgruvas hemsida: www.vildmarksgruvan.se