Startsida » Skellefteåregionen LL » Underjordskyrkan i Kristineberg LL

Underjordskyrkan i Kristineberg

Tidigt på morgonen år 1946
klev Albert Jönsson ner i en gruva
som låg flera meter under marken.
Plötsligt fick han se en figur på bergväggen.
Den liknade Jesus.
Men bergväggen sprängdes
och figuren förstördes.

Se och göra
Under marken finns en liten kyrka
i närheten av platsen där Albert hittade figuren.
På bergväggen bakom altaret har kyrkan gjort en ny figur
som ser likadan ut som den förra.
Kyrkan har fått namnet Sankta Anna.
Så heter gruvarbetarnas skyddshelgon.

Från Thornégården går en buss
som tar dig ned tlll kyrkan.
Bredvid kyrkan finns en gruva som du kan gå in och titta i.
Här kan du också köpa souvenirer.

Guidade visningar ges både i kyrkan
och i gruvan intill kyrkan.

Öppettider
Underjordskyrkan i Kristineberg har öppet
från slutet av juni till mitten av augusti.

Vad kostar det?
Vuxna betalar 140 kronor.
Barn mellan 7 och 12 år betalar 75 kronor.
En familj (2+3) betalar 650 kronor.
Grupper bokas i förväg.

Mat
I gruvan kan du fika i Underjordskyrkans kafé.
I samhället Kristineberg finns restauranger
där du kan både äta och fika.

Vägbeskrivning
Med bil från staden Skellefteå:
Följ väg 95 till samhället Boliden.
Det är ungefär 3 mil till Boliden.
Från Boliden följer du väg 370 tills du kommer till byn Lillholmträsk.
Det är ungefär 9 mil till Lillholmträsk.
Här svänger du av väg 370 till vänster
och följer Stigbovägen till byn Kristineberg.

Har du frågor?
Kontakta Kristineberg Fritid Ek.
Telefon: 0953-20454, 070-3487909
e-post

Underjordskyrkan ingår i Guldriket.
Läs mer på www.goldoflapland.com