Startsida » Skellefteåregionen LL » Rismyrliden LL

Rismyrliden

Rismyrliden är en plats
där det finns en gammal bondgård med många hus.
Här har både människor och djur bott.
Bondgården ligger på en lid.
En lid är en bergssluttning.
På bergssluttningen blir marken lite varmare.
Det gör att korn och potatis inte förstörs så lätt av kyla.

Se och göra
Till bondgården i Rismyrliden kan du åka på sommaren.
Då kan du se hur människor bodde och arbetade
på 1800-talet i Västerbottens län.
Du får till exempel veta mer om hur man brukade jorden,
tvättade och lagade mat.
Passa också på att titta in i husen eller hälsa på djuren.
Här finns till exempel kor, hästar, får, grisar och kattungar.

Öppettider
Bondgården i Rismyrliden har öppet
från slutet av juni till början av augusti.

Vad kostar det?
Det är gratis att besöka bondgården i Rismyrliden.

Mat
På bondgården serveras kaffe, bulle, smörgås,
gårdens egen långfil med tunnbröd och syltefläsk.

Vägbeskrivning
Om du åker bil från Skellefteå:
Följ Skråmträskleden söder om älven cirka fyra mil inåt landet.
Vid ”Femvägaskälet” tar du vägen mot Grönliden.
Till vänster följer du en skogsbilväg cirka två kilometer.
Nu är du framme.

Har du frågor?
Kontakta Rismyrlidens vänner.
Telefon: 0910-888 36, 070-235 34 68.
070-247 50 57 (sommartid)
epost.se