Startsida » Skellefteåregionen LL » Finnfors kraftverksmuseum LL

Finnfors kraftverksmuseum

I augusti år 1906 började en kraftstation att byggas
vid ett vattenfall som heter Finnforsfallet.
Finnforsfallet ligger i en älv som heter Skellefteälven.
Inne i kraftstationen fångade stora maskiner upp
det strömmande vattnet.
Kraften från det strömmande vattnet blev istället elkraft.
Den behövdes för att till exempel kunna tända lampor.

Se och göra
Inne i Finnfors kraftstation finns ett museum
där du kan titta på de gamla maskinerna.
Här kan du också titta på en fotoutställning.
Den handlar om folket i Finnforsfallet
och livet kring kraftverket.
I närheten av kraftstationen finns en teknikbod.
Där du kan prova på olika saker
och lära dig mer om vad energi är.
I källaren finns en grotta där en rövarhistoria berättas.

Öppettider
Finnfors Kraftverksmuseum har öppet
varje dag från slutet av juni till början av augusti.

Är ni en grupp?
Ta kontakt för mer information.

Mat

Café Finnfors har öppet mellan klockan 11 och 17.
På onsdagar är det öppet till klockan 21.
Har du frågor? Ring på telefon:
0910-77 29 30 under sommarsäsongen.

Vägbeskrivning

Med bil från staden Skellefteå:
Kör cirka 35 kilometer längs väg 855.
Du passerar samhället Medle innan du är framme i Finnfors.
Eller åk väg 95.
Den passerar genom samhället Boliden.
Från Boliden är det cirka 7 kilometer till Finnfors.

Har du frågor?
Kontakta Skellefteå Kraft.
Telefon: 0910-77 29 01
Se även www.skekraft.se