Startsida » Skellefteåregionen LL » Bjuröklubb LL

Bjuröklubb

Bjuröklubb är en halvö i Västerbottens skärgård.
Det är också ett naturreservat.
Det betyder att området är skyddat
och får inte förstöras.

Här finns stora klapperstensfält.
Så kallas ett område med många stenar,
där stenarna har slipats mot varandra i havsvattnet
och blivit släta och runda.

På Bjuröklubb finns spår i landskapet
som berättar för oss att människor använt platsen
under lång tid.
Här har de fiskat och jagat säl.

Exempel på sådana spår är tomtningar.
Tomtningar är en slags husgrund
och består av stenar som ligger i en ring på marken.
Men istället för att bo i hus
har människor tältat här.
Tomtningarna är flera hundra år gamla.

Andra spår du kan hitta på Bjuröklubb
är ristningar i stenhällor med namn och årtal.
De gjordes någon gång i slutet av 1700-talet
och fram till början av 1900-talet.
Du hittar dem på en plats som heter Svarthällorna.

Passa också på att titta på fyren.
Den byggdes år 1859 men används inte längre.
Fyren lyste och visade båtarna vägen.
I fyrvaktarbostaden bodde den som vaktade fyren
och såg till att den fungerade.
Han berättade också om vädret.

Öppettider
Naturreservatet är öppet året om.

Vad kostar det?
Det är gratis att besöka naturreservatet.
Guidade visningar ordnas efter beställning.

Mat
I den gamla fyrvaktarbostaden finns Café Fyren.
De har öppet varje dag
från mitten av juni till början av augusti.

Vägbeskrivning
Med bil från staden Skellefteå:
Följ E4 söderut mot byn Bureå.
Från Bureå åk till byn Uttersjöbäcken.
Därifrån är det skyltat mot Bjuröklubb.
Bilvägen leder fram till en parkeringsplats.
Därifrån är det 700 meter till Bjuröklubb.

Har du frågor?
Kontakta Arena Bjuröklubb.
Telefon: 070-582 82 44, 070 510 66 60
E-post
Se även Bjuröklubbs Fyrs hemsida:
bjuroklubb.se/

Kafé Fyrens telefon: 0913-322 11